فهرست مطالب

ادب پژوهی - پیاپی 24 (تابستان 1392)

فصلنامه ادب پژوهی
پیاپی 24 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا نیکویی صفحات 9-10
    «نقد ادبی غیر نظری، وجود ندارد». در ورای عینی ترین و عملی ترین شکل های نقد نیز تصورات و دلالت های ضمنی نظری، نهان هستند. هر کنش و مرام «نقدی»، مسبوق به نظریه ای خاص یا ترکیبی از نظریه ها و مبانی، مفاهیم و مفروضات آنهاست. همین سابقه و صبغه «نظری» است که شان و وزن مولفه های درونی / درون بود(1) و یا زمینه ها و عوامل بیرونی را در رویکردهای نقد تعیین می کند. با تامل در نظریه ها و آبشخورهای معرفت-شناختی، فلسفی، جامعه شناختی و گفتمانی آنها می توان دریافت که چرا و چگونه برخی مولفه ها و مفاهیم در شکل ها و ادوار نقد، به عنصر مسلط یا کانونی بدل می شوند و یا از آنها کانونی زدایی می شود. با این همه، سهم و شان مطالعات نظری با پشتوانه های فلسفی، معرفت-شناختی و روش شناختی به نسبت با انبوه مقالات نقد عملی / کاربردی بسیار کم و ناچیز است. مساله دیگر عدم وقوف به نظریه ها و زمینه ها و قواعد کاربست آنهاست. نظریه ها مانند دیگر امور عوالم انسانی؛ از سنخ «امکان» (به معنی سلب ضرورت) هستند؛ یعنی شیوه هایی از دیدن را پیش می نهند و چشم اندازهایی را می گشایند، اما در بسیاری از موارد وجه «امکانی» آنها نادیده گرفته می شود و به مثابه اموری الزام آور و محتوم تلقی می شوند؛ درنتیجه ویژگی های گشودگی، بازبودگی، پویایی و منعطف بودنشان را از دست می دهند. با فسرده شدن نظریه ها در قالب ساختارها، الگوها، نظام ها و تصورات قالبی(2) و در جریان انتزاع و تجرید امور و صفات مشترک از آثار و متون یکه و یگانه، خواه و ناخواه ویژگی ها و تفاوت-های آنها نادیده گرفته می شود. ولع سیستم سازی و الگوپردازی و میل مفرط به ساده سازی «نظریه ها» و کاربردی کردن آنها - به قصد تدریس در ساخت آموزشی موجود در دانشگاه ها - پیوسته با پیامدهای ناخوشایندی چون خلط مفاهیم تخصصی، مغالطات روش شناختی، تقلیل گرایی و تعمیم نابه جا همراه بوده است و گذشته از به راه انداختن بلبشو در میدان نقد و نظریه ادبی، تنوع سرشار متون را به نوعی یکنواختی ملال آور می کشاند. نادیده گرفتن سرشت پویای نظریه ها و انعطاف پذیری الگوها و درعین حال محدودیت ها و زمینه های کاربست آنها (بلایی که بر سر بسیاری از نظریه ها و الگوها در ایران می آید)، منتهی به شکل گیری نقدهای مشابه و قالب گرفته می شود و به هر دوری، موجی از «کاربردهای آسان گیر و آسان طلب» شکل می گیرد؛ به گونه ای که امروز در بسیاری از موارد شاهد فرمول «یک سایز که به همه بخورد»(3) هستیم (بخش عمده ای از نقدهای فرمالیستی، ریخت شناسی و روایت-شناسی داستان ها، نقد هرمنوتیکی و...، به این قانون نانوشته عمل می کنند). با پیش چشم داشتن این مسائل و دغدغه ها و به اعتبار برنامه تخصصی شدن مجلات دانشگاهی و شکل گیری گرایش های مطالعاتی، هیات تحریریه مجله ادب پژوهی پس از مرورگفتمان ها و رویکردهای پژوهشی و بازبینی و سنجش اعتبار و میزان تاثیر مقالات در فضای پژوهشی دانشگاهی و بررسی خلاها و نیازهای این عرصه، مصصم شد تا با بازنگری در راهبرد مجله و درنظر گرفتن تغییرات لازم و مناسب با این هدف، به طور خاص به مقوله نقد و نظریه ادبی و زیر شاخه های آن بپردازد. گرچه درحال حاضر چند مجله و در راس آنها مجله ارجمند «نقد ادبی» (دانشگاه تربیت مدرس) به طرح نظریه و نقد ادبی اهتمام دارند، اما گستردگی و پیچیدگی مسائل این حوزه و شکل گیری وسیع مطالعات میان رشته ای و افزایش چشمگیر مولفان و مقالات، ضرورت گسترش کمی و کیفی مجلات و موسسه های پژوهشی را گوشزد می کند. برای بخش مطالعات زبانی نیز مجله تخصصی دیگری با عنوان زبان های ایرانی در نظر گرفته شده است که با فراهم آمدن مقدمات لازم، راه اندازی خواهد شد. ذیلا فهرست وار به برخی از بایسته های تحقیقاتی مجله نقد و نظریه ادبی اشاره می شود و در شماره های بعدی مفصلا به این محورها پرداخته خواهد شد: - مطالعه درباره پیشینه ها و پشتوانه های فلسفی- معرفت شناختی و متدولوژیک نظریه های ادبی (فلسفه و نظریه ادبی و ادبیات). - معرفی نظریه های ادبی و زمینه های پارادایمی و گفتمانی شکل گیری آنها و جایگاهشان درشبکه نظریه ها (فرا نظریه). - بررسی انتقادی گفتمان های حاکم بر شکل گیری و رواج نقد و نظریه ادبی (گفتمان-شناسی). - بازنگری اصول موضوعه وکلیشه های نقد و نظریه در ایران (فرانقد). - تنقیح مبانی و سازوکارهای نقد چندمنظری و میان رشته ای با تاکید بر مطالعات ادبی در ایران (شناخت مبانی و متدولوژی). - آسیب شناسی سرنوشت مفاهیم و اصطلاحات نقد و نظریه ادبی در ایران (ترمینولوژی). - معرفی نمونه های برتر نقد عینی و انضمامی متون به قلم نظریه پردازان و شارحان نظریه ها. - معرفی نظریه های جدید یا کم تر شناخته شده و بیان قابلیت ها و محدودیت های کاربرد آنها. - بازخوانی متون و مفهوم سازی و تئوریزه کردن داده ها و گزاره های آنها. - نقد روشمند و انضمامی آثار و متون قدیم و جدید.
  • امید ذاکری کیش، محسن محمدی فشارکی صفحات 11-32
    فیروزشاه نامه، قصه ای است با حال و هوای ایران باستان که از قرن نهم قمری باقی مانده است. بن مایه این قصه عشق است و این عشق حوادث حماسی داستان را ایجاد می کند. ویژگی های عیاری و قصه های پریان نیز طرح قصه را گسترش می دهد. اغلب محققان سعی کرده اند این قصه ها را در چارچوب انواع ادبی ارسطویی ببینند و آنها را ذیل یکی از انواع ادبی قرار دهند. در این مقاله، قصه فیروزشاه نامه، نخست از دیدگاه انواع ادبی و سپس از منظر بوطیقای داستان پردازی کهن فارسی نقد و بررسی می شود. با توجه به این دیدگاه ها، قصه های عامیانه ایرانی یک نوع مستقل ادبی است که از یک سنت کهن داستان پردازی مایه می گیرد. در این سنت ادبی، راوی، همواره وجه ها و مقوله های ادبی گوناگونی را در روایت به کار می برد.
  • سکینه عباسی، یدالله جلالی پندری صفحات 33-55
    ابومسلم نامه، سرگذشت ابومسلم خراسانی است که برپایه ساختار اسطوره ای قهرمان اژدهاکش بازآفریده شده است. پس از قتل وی، گرایش قوم ایرانی در برگشت به سوی اسطوره ها در دوران تاریخی و تبدیل تاریخ به اسطوره با انگیزه های گوناگونی صورت گرفت. در مقاله حاضر پس از بررسی ساختار قصه زندگی ابومسلم خراسانی، انواع دگردیسی ها و تحلیل ها و جابه جایی های اسطوره فریدون (قهرمان اژدهاکش) در بازآفرینی زندگی این قهرمان بررسی می گردد تا با ذکر دلائل تاریخی و روان شناختی، علت این تغییرات آشکار شود. حاصل کار نشان می دهد که اغلب بخش های بن مایه اژدهاکشی تحت تاثیر عناصر دینی تغییر شکل داده و برخی از موارد آن تحت تاثیر جابه جایی های تخیلی (ادبی) دیگرگونه شده است.
  • ابراهیم خدایار، مریم الهامیان، محمد جعفر یوسفیان کناری صفحات 57-82
    فطرت بخارایی از سران جنبش بیداری در آسیای مرکزی است که در بنیادگذاری نثر نوآیین فارسی تاجیکی نقش مهمی ایفا کرده است. وی اثری به نام مناظره تالیف کرده است که به لحاظ ساختار گفتگومحور، نخستین گام در نمایشنامه‎نویسی فارسی این منطقه به شمار می‎رود. نگارندگان، این اثر را با استفاده از الگوی «قابلیت‎های نمایشی گونه ادبی مناظره منثور با رویکرد گفتگومحور» تحلیل کرده‎اند. گفتگو به عنوان وجه مشترک این دو گونه ادبی، پایه و اساس مقایسه قرار گرفته و در پنج ساحت «لحن و زبان نمایشی، شخصیت‎پردازی در گفتگو، کنش نمایشی گفتگومحور، کشمکش، زمان و مکان» تحلیل شدهاست. نتایج تحقیق نشان می دهد که ساختار نگارش گفتگویی مناظره به ساختار نمایشنامه بسیار نزدیک است و تمام مناظره های منثور فارسی با این الگو قابلیت تحلیل دارند.
  • معین کاظمی فر صفحات 83-104

    در قرن های دوم و سوم هجری قمری، در جوامع اسلامی شخصیت هایی ظهور کردند که به سبب آمیختگی عقل و جنون در گفتار و کردارشان، بعدها «عقلاءالمجانین» یا «دیوانگان دانا» لقب گرفتند. دیوانگی عرفی عقلای مجانین سبب شده بود تا ایشان از آزادی منحصربه-فردی برخوردار باشند؛ نوعی آزادی درونی و بیرونی که اجازه می داد از مفاهیم مسلط یا مقدس روزگار خود عبور کنند و دیدگاهی تازه و انتقادی درمورد شیوه معمول ارتباط «انسان با خدا»، «انسان با جامعه» و «انسان با نهاد قدرت» ارائه کنند. این پژوهش رویکرد عقلای مجانین در تعامل با جامعه و مواجهه با نهاد قدرت را، برپایه حکایات عطار نیشابوری بررسی و تحلیل می کند و به موارد زیر می پردازد: گونه شناسی عقلای مجانین و تبیین کارکرد جنون به عنوان پناهگاه اندیشمندان؛ تحلیل کارکردهای سیاسی و اجتماعی دیوانگان دانا برپایه آراء باختین؛ و نمودن شباهت های کارکردی عقلای مجانین در فرهنگ اسلامی (مثنوی های عطار) و سایر فرهنگ ها، ازجمله در مسیحیت (آراء اراسموس).

  • ابراهیم محمدی، محمد بهنام فر، غلامرضا طیبی نژاد صفحات 105-128
    تاثیر نگاه رمانتیک بر نوع و میزان توجه شاعران معاصر به اسطوره و چگونگی بهره گیری آنها از روایت های اسطوره ای، از مسائل مهمی است که باید درباره آن پژوهش شود. اسطوره و البته اسطوره شکنی و اسطوره سازی در شعر رمانتیک، جایگاه خاصی دارد؛ علاوه بر جنبه زیباشناختی اسطوره، ایجاد روحیه انقلابی و مبارزه گری و نیز دگرگونی خواهی و تحول طلبی در میان مردم را می توان از دلائل رویکرد شاعران رمانتیک به اسطوره دانست. این پژوهش در پی تبیین نگاه رمانتیک احمد شاملو به اسطوره و بهره گیری ویژه او از ظرفیت های سیاسی- اجتماعی آن، به شیوه تحلیل محتواست و نشان می دهد تغییرات شاملو در برخی اسطوره ها و نیز بخشی از اسطوره سازی های او، براساس مبانی نظری مکتب رمانتیسم قابل توجیه است. در این راستا به تبیین نگاه رمانتیست ها به اسطوره و برخی مولفه های رمانتیک شعر شاملو، و نیز تحلیل چرایی و چگونگی بهره گیری او از اسطوره پرداخته شده است.
  • لیلا عبدی، اکبر صیادکوه صفحات 129-147
    از دستاوردهای مهم استفاده از نظریات اسطوره شناسی، فراهم آمدن زمینه های مناسب در تطبیق و مقایسه مبانی آنها با شخصیت های اساطیری و غیراساطیری گوناگون است. الگوی «سفر قهرمان» جوزف کمپبل، از روش هایی است که می توان آن را با شخصیت ها و قهرمانان مختلف در داستان ها، فیلم ها و حتی افراد معروف دنیای کنونی تطبیق داد. در این پژوهش، با بهره گیری از این امکان، سعی کرده ایم دو شخصیت اصلی منظومه ویس و رامین را تحلیل کنیم. هدف از این پژوهش، از یک سو، آشنایی بیشتر خواننده با الگوی جوزف کمپبل و نشان دادن کارکرد این الگو در داستان ها و قصه های قدیم ایران، و از سوی دیگر، ارائه دیدگاهی تازه درباره ویس و رامین و برجسته کردن قهرمان اصلی داستان براساس آن است. در بخش اصلی مقاله، با درنظرگرفتن سفر بیرونی (سرنوشت) و درونی (عشق) برای هر قهرمان، به نتایجی چون کارکرد بیشتر این الگو بر سفر درونی دو قهرمان و حضور ویس به-عنوان شخصیت اصلی داستان رسیده ایم.
  • منصور شعبانی صفحات 149-170
    این مقاله می کوشد براساس مطالعات مربوط به ساختار ارتقاء گره راست در سایر زبان ها، ویژگی های اصلی این ساختار را در زبان فارسی کشف و توصیف کند. این ساختار در زبان فارسی دارای ویژگی هایی است که آن را از سایر ساختارها متمایز می سازد: وقوع هسته اصلی ارتقاء گره راست در منتهی الیه سمت راست ساخت همپایگی، ناسازه ها به عنوان هدف ارتقاء گره راست، امکان وقوع این پدیده نحوی در ساخت همپایگی با تمام حروف ربط، امکان جداسازی متمم پرسش واژه از پرسش واژه و عدم امکان ابقای حرف اضافه در ساختار مزبور، مطابقت فعل در برخی موارد تنها با فاعل همپایه دوم و در برخی دیگر با فاعل هر دو همپایه، وجود رابطه تقابلی بین سازه پیش از هدف ارتقاء گره راست در همپایه نخست و همتای آن در همپایه دوم، وجود مکث پیش از جایگاه حذف و عدم تبعیت این ساختار از برخی از جزیره ها. برخی از این ویژگی ها نشان می دهند که ارتقاء گره راست حاصل فرایند حرکت نیست.
|
  • Pages 11-32
    Firooz Shāh Nāme, written in the 9th century A.H., is essentially a book on love which narrates the epic events, and describes the features of brigands and fairy tales. Researchers have done their best to study these features according to the principles and literary genres proposed by Aristotle. This article reads this story from the perspective of Old Persian poetics of fiction and concludes that Old Persian folk tales constitute a different genre which originates from an ancient tradition of story-telling. The Narrator, in this genre, makes use of various literary aspects and categories.
  • Pages 33-55
    Abu Mslim Nāme is the life-story of Abu Muslim of Khorāsān written on the basis of mythological structure of Dragon-Killer. After the assassination of Abu Muslim, Iranians, once more gave credit to conventional myths, but reevaluated them so much that they finally converted history to mythology. The present article, after a structural analysis of Abu Muslim’s life-story, examines the diverse transformations and displacements in Fereydoon Myth (The Dragon-Killer) in order to explain the reasons of these changes based on historical and psychological documents. The article concludes that these evolutions have taken place mostly under the influence of religious functions and in cases due to the effects of literary imagination.
  • Pages 57-82
    Fitrat-e Bukhārā’i is among the leaders of The Revival Movement in Central Asia, known as Jadidan (The Modernists), which played a significant role in the formation of Tājiki’s modern prose. His novel, “The Debate Between a Teacher from Bukhārā and a European”, due to its dialogic structure, can be considered as the first step of Persian play-writing in the region,. This article, following the model of “Dramatic capacities of the Dialogic Prose Debate”, has studied “The Debate” in five dimensions of “tone and dramatic language, characterization in dialogue, dialogic dramatic act, conflict, setting”. The results demonstrate that the dialogic structure of the novel is very close to dramatic structure, and all the Persian prose debates can be analyzed by this model.
  • Pages 83-104

    In the 2nd and 3rd centuries A.H., some intellectuals came to the scene who, because of the integrating of wisdom and madness in their words and actions, were called intelligent fools. This outward madness was an occasion for exceptional freedom, in a way that these apparently insanes went beyond the conventional and sacred concepts of their Time to propose different ways of interrelation between God/Human, Man/Society, and Man/Power institutions. The present article studies these interrelations through reading some tales of Attār, and is concerned with the following issues: Typology of Intelligent Fools and determination of madness as a resort for intellectuals; analysis of the socio-political functions of Intelligent Fools based on Bakhtin’s ideas; demonstration of the similarities between Intelligent fools in Islamic culture (Mathnavis of Attār) and Christian culture (Ideas of Erasmus).

  • Pages 105-128
    The effect of Romantic outlook of Iranian Contemporary poets has been influential on the type and scope of dealing with mythology. The poets, through mythopoeia and mythoclasting have promoted the revolutionary and evolutionary spirit of the people. This paper, following the method of content analysis, studies the mythological interests of Ahmad Shāmloo, and concludes that shāmloo evolves the original versions of myths, and even introduces some myths of his own, in order to make a better use of their social capacities. Shāmloo’s reforms can be justified by the features of Romanticism which in its turn is a good explanation of some aspects of his poems.
  • Pages 129-147
    One of the remarkable findings of mythological theories is discovering applicable contexts for comparing mythic/non-mythic characters. Joseph Campbell’s model of “Hero’s Journey” is the one to be applied to the modern literary and cinematic characters. The present article, through taking benefit of this model, tries to analyze the two characters of Veis-o-Rāmin. The goal of this research is introducing the model of “Hero’s journey” from one side, and opening a new window to Veis-o-Rāmin from the other side. The body of the paper, by focusing on “The External Journey” (Destiny) and “The Internal Journey” (Love), concludes that while the story emphasizes more on the function of internal journey, it considers Veis as the protagonist.
  • Pages 149-170
    This article aims to discover and describe the major properties of Right Node Raising (RNR) in Persian regarding the related literature on RNR in other languages. Persian RNR properties distinguish it from other constructions. The occurrence of RNR pivot at the rightmost edge of the coordinate structure, non-constituents as RNR target, possibility of RNR regardless of the kind of conjunctions, possibility of separating the complement of wh-words from wh-words, and impossibility of preposition stranding (P-stranding) in RNR, agreement between verb and only the subject of the second conjunct in some cases, and agreement between verb and the subject of both conjuncts in some others, contrastive relationship between the constituent before RNR target in the first conjunct and the corresponding element in the second one, the existence of pause before the ellipsis site, and insensitivity of RNR to some islands, are among these properties. Some of these properties show that RNR is not the result of movement.